Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai13 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (13 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 13

resnevičius pabandė paaiškinti susidorojimą su šv. Vaitiekumi, o jam paantrino istorikai A. Nikžentaitis4 ir E. Usačiovaitė. Šv. Brunonas tokių interpretacijų dar nesulaukė. Nors pati paprotinė teisė ir yra šiek tiek tyrinėta, iki šiol istorikams labiausiai rūpėjo atskleisti jos santykį su kodifikuota teise, nustatyti, kiek lietuvių paprotinė teisė atsispindėjo Lietuvos Statutuose ir apskritai daug jėgų atiduota įrodinėjant, kad Lietuvos Statutai yra ne kokios nors gretimos šalies recepcija, o savarankiška teisė, kuri natūraliai turėjo tam tikrų sąlyčio taškų su gretimų šalių teise5. Nepaisant to, laikotarpis iki Pirmojo Lietuvos Statuto dar nėra pakankamai gerai ištyrinėtas, nors nustatyta, kokie buvo Statuto šaltiniai, žinoma, kaip gimė jo idėja, kaip ji buvo įgyvendinta, ir taip toliau6.

 

Šaltiniai apie kraujo kerštą

Kadangi čia bus kalbama apie kraujo keršto paprotį, tikslinga labai trumpai apžvelgti tą paprotį užfiksavusius šaltinius.

Vieni iš seniausių tokio pobūdžio šaltinių yra 1261 ir 1284 metų Kryžiuočių ordino privilegijos, išduotos apsikrikštijusiems prūsų didžiūnams Gedunui ir Blivotui7 (į tai dėmesį buvo atkreipęs dar H. Łowmianskis8). Privilegijose teigiama, jog minėti prūsai vietoj kraujo bausmės už piktadarystes (kaklas už kaklą) gali reikalauti piniginės kompensacijos, žinoma, jeigu tam bus noro9. Taigi akivaizdu, kad nors to meto Prūsijoje Ordinas ir Bažnyčia gana griežtai kovojo su vadinamosiomis pagoniškomis negerovėmis, kraujo keršto paprotys dar buvo gajus. Faktiškai jis buvo gajus dar kurį laiką, bent jau iki platesnių teisinių sąvadų, tokių kaip Jura Prutenorus, atsiradimo.

Kai kurie tyrinėtojai mano, kad ir Mindaugo nužudymą reikėtų vertinti kaip nusižengimą paprotinei teisei (esą jis panoro savo vasalo Daumanto žmonos)10.

Kitas šaltinis, kuris šneka apie baltuose gyvavusį kraujo keršto paprotį, yra Petro Dusburgiečio „Prūsijos žemės kronika“. Kronikininkas pažymi, kad […] jeigu jų žemėje (t. y. Prūsijoje – M. Š.) žmogus nužudo žmogų, tai šalys gali užbaigti nesantarvę tik tada, kai užmuštojo tėvai nužudo patį žudiką arba jo gimi-

___

Beresnevičius G. Šventasis Vaitiekus Prūsijoje // Naujasis Židinys-Aidai. 1991, Nr. 4, p. 19–24. Nikžentaitis A. Nuo Daumanto iki Gedimino. Ikikrikščioniškos Lietuvos visuomenės bruožai. Klaipėda, 1996,
p. 33–34.

5 Plg. Andriulis V. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės teisės ištakos (1) // Socialistinė teisė. 1988, Nr. 3,
p. 39–45. To paties. LDK teisės ištakos (2) // Ibidem, 1988, Nr. 4, p. 45–51.

6 Lietuvos Statutams yra skirta didžiulė istoriografija. Jos išvardijimas – ne šio straipsnio tikslas.

7 Codex diplomaticus Warmiensis (sud. C. P. Woelky, J. M. Saage). Mainz, 1864, Bd. II, p. 555 (toliau – CDW); Preussisches Urkundenbuch: Politische abtheilung (sud. A. Seraphim). Königsberg, 1909, Bd. I,
p. 277–278 (toliau – PUB).

Łowmianski H. Op. cit., s. 419–420.

9 CDW. Bd. II, p. 555. (1261 m. privilegija Gedunui): […] Is, qui necis reus fuerit, collum pro collo, manum pro manu reddere teneatur [čia ir toliau pabraukta mano – M. Š.], tamen suorum arbitrij sit permutare, si pro eo decreuerint aliquam summam pecunie acceptare […]. Plg.: PUB. Bd. I, p. 277–278 (1284 m. privilegija Blivotui): […] Si quis vero ipsum, quod absit, occiderit aut membrum mutilaverit, reus huius facti collum pro collo aut manum pro manu reddet. Tamen in suorum arbitrio sit parentum, si pro ipso pecuniam voluerint acceptare […].

10 Apie tai, kaip vieną iš priežasčių (bet jokiu būdu ne pagrindinę), yra trumpai užsiminęs ir E. Gudavičius bei A. Nikžentaitis: Gudavičius E. Mindaugas. Vilnius, 1998, p. 305. Nikžentaitis A. Op. cit., p. 9–10. Jų mintis atkartoja, nors to neparodo nei tekste, nei išnašose,
A. Šenavičius, tačiau šį galimą keršto papročio atvejį suabsoliutindamas: […] kai Mindaugas iš tikrųjų nusikalto to meto papročių teisei (panoro savo vasalo Daumanto žmonos), buvo nubaustas mirtimi […]. Šenavičius A. Op. cit., p. 16. Daugiau apie tikėtinus kraujo keršto atspindžius jau po Mindaugo nužudymo žr.: Dubonis A. Pirmieji Lietuvos valdovai: giminiška meilė ir mirtina neapykanta // Lituanistica, 2003, Nr. 2 (54), p. 3–11.
10

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus