Rūta Šermukšnytė Doktorantė Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto Istorijos teorijos ir kultūros istorijos katedra El. paštas: jurgsliu@takas.lt
Masinės komunikacijos priemonių iššūkio sąlygomis XX–XXI amžių sandūros istorikai jau nebeturi jokių pretenzijų į istorinio vyksmo aiškinimo monopolį. Šiomis konkurencijos sąlygomis dauguma istorijos mokslo atstovų suvokia, jog jų studijos niekuomet nepasieks elektroninės technikos priemonėmis įvaizdintos ir / ar įgarsintos istorijos patrauklumo, o istorijos diskursų masinės komunikacijos priemonėse kūrėjai dažniausiai nesiima neigti istoriografijos kaip teksto mokslo sampratos. Šis varžymasis ne tik naudingas istorinei kultūrai, bet ir skatina įvairių istorijos pranešimų kūrėjus įvertinti konkuruojančių diskursų panašumus, skirtybes ir taikymo galimybes.
Straipsnio tikslas yra iš šiuolaikinio istorijos mokslo perspektyvos pažvelgti į istorijos diskurso dokumentiniame kine bei televizijoje konstravimo ypatybes. Išsikeltas tikslas konkretinamas šiais uždaviniais: 1. pagrįsti pasirinkto tyrimo ištakas ir neįprastos mūsų istoriografijoje temos aktualumą; 2. remiantis Vakarų (daugiausia vokiečių) autorių darbais nusakyti audiovizualinės istorijos esmę; 3. pasitelkus tam tikrą klasifikaciją aptarti nepriklausomos Lietuvos laikotarpiu sukurtų filmų ir laidų istorine tematika konstravimo specifiką.
1. Istorija kine ir TV kaip istorikų tyrimų objektas
Istorikui, pasiryžusiam imtis tarpdalykinių tyrimų, tenka surasti svarų pagrindimą, kodėl „kėsinamasi“ į kitiems priklausančius veiklos barus ir analizuojamos istorikui nebūdingos problemos. Išimtimi nelaikytina istorijos kine ir televizijoje tema. Tad kokios gi jos tyrimo priežastys ir galimybės?
Filmai ir TV laidos istorine tematika daugelio šalių istorikų naudojami kaip specifiniai istorijos šaltiniai. Jų taikymas tyrimams grindžiamas mintimi, esą bet kokia praeities interpretacijos forma pirmiausia yra jos sukūrimo laikotarpio šaltinis. Daugelyje studijų įrodyta, jog interpretacijos (ypač vaidybinės) audiovizualinėse priemonėse labiau byloja apie jų atsiradimo kontekstą nei apie jose vaizduojamą praeitį1. Ypatingo istorikų dėmesio sulaukia filmai ar laidos istorine tematika, kurie dėl po
___
1 Kaip vieną iš tokių tyrimų pavyzdžių galima pateikti Vokietijoje 1991 m. pasirodžiusią monografiją „Vaizdai rašo istoriją: istorikas kine“ (Bilder schreiben Geschichte: der Historiker im Kino / Hg. R. Rother. Berlin, 1991). |