Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai4 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (4 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 4

ISTORIJOS BŪTIS IR SUPRANTANČIOJI ISTORIJA: HERMENEUTINIS ŽVILGSNIS

DUBNIKAS KĘSTUTIS

Istorijos darbų vertę lemia kvalifikuotas laiko atžvilgiu nutolusių praeities dalykų atskleidimas. Kitaip tariant, istorikų tyrinėjimuose ieškome praeities tikroviškumo, to, kas atveria istorijos būtį. Tačiau taip pat gerai žinome, kad tie patys istoriniai faktai byloja mums skirtingas savo esmes priklausomai nuo tyrėjo prielaidų. Ar pakanka metodinio prielaidų patikrinimo istorijos teiginiams verifikuoti? Teigiamas atsakymas reikštų, jog metodologinis rūpestis yra esminis istoriko darbe. Patikimų metodų tinkamas taikymas yra ne tik būtina sąlyga istorinei tiesai pažinti, bet ir nulemia istoriją kaip mokslą. Pavyzdžiui, kritinio istorijos tyrinėjimo metodo reikšmė kognityviam aktui yra akivaizdi. Tačiau, pripažindami istorijos teiginių kognityvų turinį kaip tam tikrą racionalumo atvejį, ar ne skubotai priskiriame istoriją prie objektyviųjų mokslų, ar teisėtai iš jos reikalaujame vien tik "mokslinio požiūrio"? Kadangi mokslas formuoja dėsnius arba būtinas taisykles, tai istorijos objektai - praeities faktai ir procesai - turi paklusti normatyvinei schemai bent jau metodiškai patikimomis prielaidomis. Tada protas, disponuodamas objektais, suteikia jiems prasmę, kurios jie iki "mokslinio požiūrio" neturėjo. Istorinė tikrovė išnyksta viską nulemiančiam prote ir yra ne racionalumo, bet tipiško racionalizmo atvejis.

Istorijos moksle nuolat susiduria dvi koncepcijos: fakto ir struktūros. Pirmoji pirmenybę teikia istoriniam faktui kaip empirinei medžiagai, o antra į istoriją žvelgia kaip į struktūrų ir sistemų kaitą. Empirizmas iš pradžių nori žinoti, kas įvyko, ir vėliau aprašyti bei apibendrinti duomenis, atsisakydamas istorijos modelių svarstymo. Pripažindamas įvykių atsitiktinumą, empirinis mąstymas remiasi "metodologine nekaltybe". Struktūrų istorikai atviriau pretenduoja į istorijos dėsnių, neišvengiamo jos proceso pažinimą. Jei istorijos eiga yra teleologinė ar net progresyvi (nors akivaizdu, kad tai neįrodoma metafizinė prielaida), nebestebina ir futurologinės vizijos.

Nepaisant fakto ir struktūros dilemos, abi šias istoriografines sroves suartina racionalusis tikėjimas galimybe pažinti istoriją, anot L. Ranke, "kaip buvo iš tikrųjų" arba netgi iliuzija, jog istorinis procesas gali būti

222

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus