Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai4 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (4 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 4

Atrodo, kad bent pas mus istorijos didaktika suprantama kaip disciplina, įsiterpianti tarp akademinės, mokslinės istorijos ir istorijos dėstymo metodikos. Todėl istorijos didaktika yra už istorijos akademinio diskurso, nepriklauso ji nei bendruosius ugdymo bei mokymo principus gvildenančiai didaktikai. Taigi ji nėra nei pačios istorijos dalis, nei vien tik pedagogikos dalykas (be istorijos mokslo žinių istorijos didaktika neapsieina). Galbūt tai turėtų pradžiuginti į šiuolaikines mokslo madas besiorientuojantį mokslininką: istorijos didaktika - tai tarp disciplininis dalykas, kurio problematiką galėtų ir turėtų kartu gvildenti istorikai, pedagogai, psichologai, sociologai, bet kol kas mes daugiau girdime kalbant apie patį interdisciplininį tyrimą bei jo perspektyvumą nei regime konkrečius tokio tyrimo rezultatus.

Aišku viena, kad profesionaliai istorijai atsisakius didaktikos, istorijos didaktika pakliuvo į aklavietę - kaip gali istorijos didaktika, pati nebūdama akademinio istorijos diskurso dalis, perkelti šių profesionalų tyrinėjimų rezultatus, nors ir supaprastintus, į mokinių galvas? Galbūt galima paprieštarauti, kad tai išsigalvota problema ir kad tikrovėje viskas kažkaip susiklosto. Bet vis dėlto, kaip reiktų atsakyti į šitą kad ir išsigalvotą klausimą? Kokią teoriją būtų galima tam sugalvoti?

Prieš pradėdamas gvildenti šiuos klausimus, norėčiau iš karto pasakyti, kad ir klausimus, ir bandymus į juos atsakyti daugiausia inicijavo šiuolaikinio vokiečių istoriko ir istorijos filosofo Joerno Rueseno darbai istorijos didaktikos srityje.

Anot J. Rueseno, klasikinė tezė historia est magistra vitae apibūdina Vakarų klasikinės istoriografijos nuo pačios Antikos iki XVIII amžiaus pabaigos pagrindinį uždavinį (žr.: 3, 276-8). Vadinasi, anuo metu istorijos rašymą lėmė ne tiek teorinės ar empirinės metodologinio pobūdžio problemos, o visų pirma praktiniai, t. y. gyvenimiški, uždaviniai. Tad istorijos rašymo dalimi buvo didaktiniai dalykai - istorikai svarstė istorijos kompozicijos, jos išdėstymo problemas, kurios glaudžiai susijusios su mokymo bei mokymosi klausimais. Savo ruožtu mokymas bei mokymasis buvo suprantami plačiai, kaip pamatiniai kultūros fenomenai, toli gražu nesusiję vien tik su mokykla.

XIX amžiuje, prasidėjus radikaliai istorijos transformacijai į mokslą (tai visuotinės Moderno epochos orientacijos padarinys), svarbus principas - tai, kad istorija kylanti iš socialinio poreikio orientuoti laiko tėkmėje - buvo pamirštas. Be to, kaip jau buvo minėta, istorijoje įsiviešpatavus metodologinėms problemoms, istorijos didaktika buvo išstumta iš istorijos disciplinos akiračio.

Tad istorijos scientifikacija - tai drauge istorijos perspektyvos susiaurėjimas. Iš istorijos akiračio dingo istorijos dimensijos, anksčiau la-

217

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus