Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai4 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (4 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 4

VISUOMENĖS SAMPRATOS KRIZĖ: ISTORIOSOFINĖS IR SOCIOLOGINĖS PAIEŠKOS

LAUMENSKAITĖ IRENA EGLĖ

Šiandieninės istoriosofinės paieškos - tai bandymas susivokti savo istorijoje. Jau ne vien aprašyti, bet ir susivokti. O tai reikalauja refleksijos, kuri yra ne tik įsižiūrėjimas į save, bet taip pat ir intencija. Todėl istorijos refleksija - tai praeities analizė vardan susivokimo ne tik dabartyje, bet ir vardan ateities įvaizdžio.

Manyčiau, kad mūsų šiandieninės istorijos ypatybė yra ta, kad nacija, kaip tam tikra tautos istorinė būklė ir tipas, besireiškianti kaip bendra valia kurti, o dažniausiai keisti, formuojasi antrąkart. Turbūt Z. Ivinskio istoriosofinės analizės pastangos ženklino nacijos, kad ir pavėluotą, bet natūralų kristalizavimąsi. Tačiau šis procesas buvo nutrauktas, ir todėl dabar su tam tikromis perversijomis, deja, jis prasideda vėl. Nacijos kristalizavimasis - tai naujo tipo ryšių atsiradimas: vertybinių struktūrų įsisąmoninimas, suracionalinimas ir objektyvavimasis atitinkamomis organizacinėmis struktūromis. Tam būtina ne tik istorinė refleksija kaip praeities analizė, bet ir tam tikras vertybiškai sąlygotas idėjų kompleksas, apie kurį formuotųsi tautos (visuomenės) socialinė organizacija.

Šiandieninės istoriografinių paradigmų paieškos yra sunkios todėl, kad jos negali būti atsietos nuo to vertybiškai sąlygoto idėjų komplekso, kuris turėtų būti pagrindas visuomenės socialiniam gyvenimui kurti. Mūsų kančią padidina ir tai, kad šios paieškos vyksta tam tikrame istoriniame kontekste: viena vertus, yra ryškus postmodernististinis vertybinis indiferentiškumas esamų istoriografinių paradigmų atžvilgiu; kita vertus, yra prasidėjusi socialinių procesų ir ekonomikos globalizacija, Europos integracija, nureikšminanti tautų kultūrinio savitumo puoselėjimo svarbą, nes tai apsunkina Lietuvos autonomiškumo įtvirtinimą.

Kokias paradigmas šiandien svarstome? Daugiausia ieškoma alternatyvos formacinei-marksistinei pozicijai. Tai yra suprantama, nes susivokiame, kad mūsų mąstymas yra šios paradigmos paveiktas. Tačiau vertėtų pabrėžti vieną paradoksą: teoriniuose svarstymuose bandoma nebeteigti socialinių-ekonominių santykių pirmumo arba bent jau pripažinti, kad antstatiniai reiškiniai turi grįžtamąjį poveikį. O kas vyksta socialinėje tikrovėje? Dėl visuomenės sąmonės ideologizacijos ir dėl to atsiradusio

204

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus