Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai17 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (17 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 17

ISTORIJOS MOKSLO IR AUDIOVIZUALINĖS ISTORIJOS SANTYKIS LIETUVOJE: NUOTOLIO MAŽĖJIMAS?

Šermukšnytė Rūta

Rūta Šermukšnytė

Lektorė, humanitarinių mokslų daktarė

Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto

Istorijos teorijos ir kultūros istorijos katedra

Tel. 268 72 88

El. paštas: jurgsliu@takas.lt 

 

Įvadas

Domėjimasis istorijos reprezentavimo audiovizualinėse priemonėse procesu sietinas su nuo XX amžiaus vidurio visuomenėse pastebimomis atminties vizualizacijos tendencijomis. Vis aiškiau suvokiama, kad daugumai žmonių pagrindiniai veiksniai, formuojantys jų istorinę sąmonę ir istorinės atminties struktūrą, yra elektroninė vaizdo kultūra1, kurioje kinas ir televizija užima lyderio pozicijas. Elektronine technika kuriamų ir perteikiamų audiovizualinių istorijos formų įsigalėjimo laikais tampa svarbi istorikų pozicija šių „konkurentų“ atžvilgiu, juo labiau kad esama glaudaus ryšio tarp požiūrių kaitos ir istoriografijoje vykstančių pokyčių. Visų pirma nūdienos istorikams veržiantis į tarpdisciplininius istorinės kultūros4  tyrimus, audiovizualinės kultūros formos juos domina arba kaip visuomenės istorinės sąmonės veiksniai, arba kaip viešosios istorinės kultūros pavidalai5.

___

1 Audiovizualinių priemonių poveikio recipientams tyrimai komunikacijos specialistams leidžia kalbėti apie audiovizualinę kultūros revoliuciją, šią kultūrą suvokiant kaip tam tikrą audiovizualinės kalbos sukurtą būdą mąstyti, jausti, spręsti, vertinti, komunikuoti ir veikti. Žr.: Hoekstra H. Audiovisuelle Sprache und Kultur – Moralische Bildung // Neue Medien – Mehr Verantwortung! / Hg. F. Schmälzle. 1996, S. 86.

 2 Suvokiame, kad šio straipsnio tekste užfiksuota kino ir televizijos atskirtis yra problemiška. Pasak audiovizualinės komunikacijos tyrinėtojo Knuto Hickethiero, kino ir televizijos skirtumus lemia ne tiek audiovizualinio pasakojimo ir vaizdavimo pagrindai, kiek panaudojimo būdai, užduotys, skirtingi gamybos ir distribucijos metodai. Hickethier K. Film und Fernsehanalyse. Stuttgart, 1993, S. 2–3. Tad vartodami sąvokų kinas ir televizija grupę, nepamirškime komplikuotų jų tarpusavio ryšių.

3 Plačiau apie audiovizualinės istorijos sąvokos definiciją žr.: Šermukšnytė R. Lietuvos istorija dokumentiniame kine ir televizijoje. Diskurso konstravimo ypatybės // Lietuvos istorijos studijos. 2004, Nr. 14, p. 116–119.

4 Lietuvos istoriografijoje kol kas nėra nusistovėjusi vienos sąvokos, nusakančios istorinės praeities reprezentacijas, vartosena. Iš užsienio autorių yra pasiskolinamos istorinės kultūros, atminties kultūros, kultūrinės atminties sąvokos. Žr., pavyzdžiui: Gyvosios istorijos programa: istorinė kultūra šiuolaikinės sąmonės formavimui. Pagr. teksto autorius – A. Bumblauskas. Vilnius, 1998; Nikžentaitis A. Istorikai, nežinantys naujausių istorijos teorijų, visados lieka tik patriotais // Naujasis židinys. 2004, Nr. 5,
p. 245–247; Nikžentaitis A. Rytų Lietuva lietuvių atminties kultūroje ir politikoje: istoriko ir atminties kūrėjo santykio problema // Kultūros barai. 2004, Nr. 10, p. 15–19; Norkus Z. Elektroninės istorinės kultūros link // Kultūros barai. 2005, Nr. 10, p. 80–85.

 5 Plačiau apie istorijos reprezentavimo audiovizualinėse priemonėse tyrimų kryptis žr.: Toplin R. B. The Filmmaker as Historian // The American Historical Review. Vol. 93, no 5 (Dec., 1988), p. 1210.

77

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus