Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai4 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (4 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 4

METODOLOGINĖ TAUTINIO IŠSIVADAVIMO KULTŪROS SĄVOKOS PRASMĖ

SUBAČIUS PAULIUS

Šio teksto tikslas - apibūdinti patogų instrumentą XIX a. Lietuvos kultūrai analizuoti - tautinio išsivadavimo kultūros konceptą. Jam suformuluoti reikia dviejų išankstinių prielaidų. Viena jų - tai apsisprendimas kultūrą istoriniame kontekste vaizduotis kaip sociologiškai aptartiną dalyką. Antroji prielaida yra susitarimas laikyti tautinį sąmonėjimą kultūros svarbiausiu socialiniu (plačiąja prasme) procesu XIX a. Lietuvoje, manant, kad su juo įvairialypės įtakos ryšiu yra susiję visi svarbiausi kultūros faktai.

Jau senokai vykstanti diskusija dėl tautinio atgimimo sąvokos1 įtikina, kad nei kritiškai nusiteikusių istorikų, nei, tarkim, literatūros mokslininkų nepatenkina nekonkretus šio termino turinys ir beatodairiškas publicistinis jo vartojimas. Kultūros istorikui pakanka prisiminti, pavyzdžiui, Stasio Ylos klausimą, kodėl Mikalojus Daukša nepateko į tautinio atgimimo veikėjų gretas2. Nors akivaizdu, kad Ylos intencijos buvo kitokios, jo retoriką šiandien galime suvokti kaip nuorodą į archetipinį, taigi greičiau poetinį, o ne mokslinį šio įvaizdžio pobūdį. Panašių svarstymų gali kelti ir Dariaus Kuolio darbai3.

Iš tiesų visą Rusijos imperijos valdžios laikotarpį - XIX a. plačiąja prasme, - ar net ir šimtmečius nuo krikščionybės priėmimo bei unijos su lenkais, kai tautiškumas ėmė apmirti, iki 1918 m. įprasta interpretuoti atgimimo metafora. Ypač turint galvoje nuolat politiškai aktualinamus specifinius sąmonėjimo istorijos ir kultūros tautėji-mo (ar tautos kultūrėjimo) istorijos pjūvius. Tuo tarpu skirstyti sąmonėjimo atspindžius kultūroje, nusakyti kultūrinių tradicijų bei kultūros sistemų transformacijos chronologiją yra daug kebliau. Šio analitinio postūmio - sociokultūrinių reiškinių klasifikacijos - negalima atlikti be specialių spekuliatyvių instrumentų. Vienas iš jų galėtų būti tautinio išsivadavimo kultūros sąvoka.

Kokių pranašumų turi sąvoka išsivadavimas palyginus su dažnai sinonimiškai vartojamu atgimimu? Tai galima suvokti, atkreipus dėmesį į šių žodžių antonimus: atgimimas - numirimas, atmirimas, apmirimas ir išsivadavimas, išsilaisvinimas - užgrobimas, pavergimas, priespauda, okupacija
170

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus