Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai15 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (15 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 15

sius“ LKP (Lietuvos komunistų partijos) bei sovietų valdžios istorijos „analus“4  ir kartu – aukšto kompartijos funkcionieriaus apkaltintas „moralinių revoliucionieriaus principų laužymu“5. Šis mokslininkas yra parašęs atvirai konjunktūrinių tekstų ir kita vertus – stebinęs savo kolegas principinga laikysena itin komplikuotų ir „pavojingų klausimų“ atžvilgiu6.

Kokios priežastys suformavo gluminantį „Jano fenomeną“? Kaip suprasti ir paaiškinti visas šias kontroversijas? Šiuo atveju tik signalizuojame problemą ir būtino nuoseklaus tyrimo poreikį, susiaurindami savo analizės lauką iki vieno teksto – J. Jurginio daktaro disertacijos „Baudžiavos įsigalėjimas Lietuvoje“7. Galbūt šis tyrimas padės žengti žingsnį kitų „Jano“ mįslių sprendimo link...

 

Problema ir tyrimo kontūrai

Negausiuose bandymuose konstruoti sovietinės lietuvių istoriografijos tyrimo metodiką bei ja operuoti8  J. Jurginio veikalas „Baudžiavos įsigalėjimas Lietuvoje“ yra įvardijamas kaip sovietinės istoriografijos potencialių galimybių viršūnė9. Tačiau kai kurias prof. A. Bumblausko, pasiūliusio sovietinėje istoriografijoje skirti komunistinį pragmatizmą, leninizmą-stalinizmą ir marksizmą, įžvalgas bei iš jų plaukiančias nevienareikšmes prielaidas10  derėtų patikrinti preciziška minėto darbo analize ir galbūt pakoreguoti. Taigi formuluojame problemą – ar J. Jurginio „Baudžiavos įsigalėjimas Lietuvoje“ peržengė stalininio modelio ribas, ar visgi tebuvo vienas geriausių pastarosios schemos pritaikymo LDK socialinei problematikai pavyzdžių.

J. Jurginio daktaro disertacijos ir kartu – jo moksliniame diskurse funkcionavusio teorinio modelio svarstybas išskaidysime į keletą etapų. Visų pirma pamėginsime užfiksuoti ir keliais akcentais išryškinti bendriausius šio mokslininko refleksijos ypatumus, vėliau pereisime prie bandymo identifikuoti studijos „Baudžiavos įsigalėjimas Lietuvoje“ teorinį modelį su konkrečiu marksistinės paradigmos „porūšiu“: leninine-stalinine arba marksistine prieiga. Ir galiausiai mėginsime išsiaiškinti, ką konkrečiai marksizmas davė brandžiausiam
J. Jurginio veikalui istorinės realybės suvokimo bei eksplikavimo arba kitaip – metodo prasme.

 ___

 4 Žr.: Burokevičius M. Tarybų Lietuvos socialistinės inteligentijos susiformavimas // Leninizmo pergalė Lietuvoje. Vilnius, 1970, p. 225; Lietuvos Komunistų Partijos istorijos apybraiža. T. 2 (1920–1940). Vilnius, 1978, p. 200, 243, 294, 323, 401, 417; Šarmaitis R. Už tarybų valdžią, Lenino idėjas // „Tiesos“ kelias, 1917–1977: Lietuvos komunistinės spaudos istorijos puslapiai. Vilnius, 1977,
p. 29.

 5 Žr.: Šumauskas M. Kovų verpetuose. Vilnius, 1978, p. 229. (Pirmasis šios knygos leidimas pasirodė 1973 m.)

 6 Duoklės sistemai pavyzdžių galima rasti daugelio sovietmečiu dirbusių istorikų bibliografijose. Šiuo atveju stebina J. Jurginio gebėjimas suderinti buvimą „pozicijoje“ su „opozicionieriui“ pritinkančiais veiksmais. Drąsios laikysenos pavyzdžiu galėtų būti Mokslų akademijos Visuomeninių mokslų sekcijos pasitarime „Apie Latvijos, Lietuvos ir Estijos TSR MA visuomeninių mokslų padėtį ir pagrindines tyrimo kryptis“, vykusiame 1966 m. gruodžio 29 d., J. Jurginio skaitytas pranešimas. Jame, svarstant Lietuvos prijungimo prie Rusijos, nacionalinio išsivaduojamojo judėjimo, LDK vertinimų prieštaras, deklaruojamas korektiškų apibrėžčių ir vertinimų poreikis. Žr.: LMAA. F. 16, ap. 1, b. 238, l. 92–95.

 7 Jurginis J. Baudžiavos įsigalėjimas Lietuvoje. Vilnius, 1962.

 8 Žr. 2 nuorodą.

 9 Bumblauskas A. Ar būta marksizmo, p. 394; Bumblauskas A. Konfliktai Lietuvos sovietinėje istoriografijoje, p. 114.

 10 Bumblauskas A. Ar būta marksizmo, p. 394: „…dabar, tiksliau apsibrėžus marksizmą, manome, kad J. Jurginis, matydamas baudžiavos Lietuvoje ir Rusijoje skirtumus, pastarosios nelaiko kokybine specifika (stalininio Rusijos baudžiavos modelio vietą J. Jurginio koncepcijoje dar reikėtų aiškintis).“ Ši tezė suponuoja vertinimą: „Jei taip, tai J. Jurginio veikalas yra vienas iš retų leninizmo – stalinizmo „pataikymų“ į tipologiškai artimų ir marksizmo modeliui neprieštaraujančių feodalizmo kilimo Lietuvoje procesų įžvalgų“ (ten pat).

61

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus