Lakoniškai, dviem sakiniais savo "Lietuvos istorijoje" Zenonas Ivinskis nusakė Lietuvos ir visuotinės istorijos tarpusavio santykių esmę: "Lotyniškas krikštas, tiesa, apsaugojo etnografinį lietuvių elementą, užkirto kelią stačiatikių įtakai, bet jis atidarė vartus lenkų kultūrai. Krikštas tačiau buvo pirmoji stipri grandis, siejanti Lietuvą su krikščioniška vidurinių amžių bendruomene"1. Dar vienas sakinys šio veikalo pratarmėje pateikia Lietuvos istoriją pasaulio istorijos fone: "Lietuvos istorija vidurinių amžių galo, tiksliau „vidurinių amžių rudens" Europoje (J. Huizinga), yra labai platus objektas"2. Įžymusis mūsų istorikas labai gerai jautė Lietuvos pritapimo prie Europos civilizacijos istorinę problemą, bet lygiai taip pat jis gerai suprato, kad tuo metu ši problema dar nebuvo konceptualiai subrandinta.
Civilizacijų vaidmens požiūriu vienas brandžiausių XIX a. istorinės minties veikalų - arealinė bendriausios H. Helmolto redakcijos "Žmonijos istorija" - Lietuvą įtraukia į Rytų - pietryčių Europą, sugretindamas su Čekija Vakaruose, Rusija Rytuose ir Balkanais pietuose3. Kažkiek tuo kartojamas J. Lelewelio požiūris, jei kalbėtume vien apie pagoniškąją Lietuvą (nes katalikiškų šalių šiam arealui J. Lelewelis nepriskiria)4. O nubraukiant konfesinį civilizacinių arealų akcentą, slystama į dar neproduktyvesnius etninės kilmės lemiamumo kriterijus, beje, madingus vokiečių istoriografijoje ir XX a. pirmoje pusėje. Lietuvių istoriosofija Stasio Šalkauskio asmenyje iškėlė Lietuvos tarpininko - barjero tarp Vakarų ir Rytų koncepciją5, bet tai, kaip ir romantinė lietuvių istoriografija, iš esmės nesprendė Lietuvos-Europos ir Lietuvos-Lenkijos priešpriešų tarpusavio santykio. Aptariamus žodžius Z. Ivinskis parašė pačiu laiku. Kai jie buvo rašomi, Arnoldas Josephas Toynbee jau pvelgė kitokį Lietuvos istorinį vaidmenį negu buvo gavęs kaip pasaulio istoriografijos palikimą. Lietuva čia įsitraukia į Vakarų civilizacijos arealą, pasitarnauja autoriui kaip jo iššūkio-atsako dėsnio iliustracija ir pasireiškia kaip šio arealo gynybinis bastionas6. A. J. Toynbee koncepcijos kontekste sudėtingesni ir detalesni Lietuvos vaidmens Europos civilizacijoje, o kartu ir pasaulio istorijoje, akcentai. |