Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai13 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (13 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 13

Kai kurie paprotinės teisės niuansai remiantis hagiografiniais Šaltiniais: interpretacijos bandymas

Ščavinskas Marius
Marius Ščavinskas
Istorijos magistrantas

Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto
Istorijos teorijos ir kultūros istorijos katedra

 

Vietoj įvado

 

Šiame darbe tepabandysime apibrėžti kai kuriuos paprotinės teisės niuansus, geriausiai atspindimus viduramžių hagiografijose, kuriose kalbama apie pirmąsias misijas į baltų žemes. Kadangi įžvelgti paprotinę teisę tokiais ankstyvais laikotarpiais kaip X amžiaus pabaiga–XI amžiaus pradžia ir vėliau yra gana rizikingas dalykas, tai padaryti padės patys būdingiausi jos niuansai. Vienas jų yra kraujo keršto paprotys. Dar galime (tiesa, labia atsargiai) šnekėti ir apie paveldėjimo, sprendimo priėmimo bei kitus papročius. Hagiografijose galime įžvelgti ir ordalijų apraiškų. Kokios jos kilmės – pagoniškos, ar krikščioniškos – atskiras klausimas, kuris čia nebus specialiai nagrinėjamas.

Apie Lietuvos paprotinę teisę jau yra rašyta1, vienas iš jos niuansų – kraujo kerštas – taip pat yra aptartas istoriografijoje2, nors lietuviškojoje istoriografijoje šiai problematikai skirto darbo ir nėra. Apie kraujo keršto paprotį, užfiksuotą senose, X amžiaus pabaigos–XI amžiaus pirmosios pusės hagiografijose, paskatino parašyti E. Usačiovaitės straipsnis, skirtas senovės baltų aukojimams3, kuriame išsakoma mintis, kad šv. Adalbertas-Vaitiekus buvo paaukotas baltų dievams. Šiuo darbeliu tepabandysime parodyti, kad įmanoma ir kita interpretacija.

Teturime vos kelis misionierių žūties interpretacijų bandymus: religijotyrininkas G. Be-

___

1 Pirmiausia turime omenyje K. Jablonskį. Žr.: Jablonskis K. Istorija ir jos šaltiniai. Kaunas, 1979. Naujausias apžvalginio pobūdžio darbas, skirtas paprotinei teisei – Šenavičius A. Ikikrikščioniškosios Lietuvos visuomenės teisės bruožai // LAMMD. Istorija. 2002,
Nr. LII, p. 14–23. Deja, negalime pasakyti, kiek šis autorius yra originalus, nes jo straipsnyje nėra jokių mokslinėje periodikoje būtinų ir privalomų nuorodų bei citavimo sistemos.

2 Paminėtinas H. Łowmianskis. Žr.: Łowmianski H. Studja nad początkami społeczeństwa i państwa litewskiego. Wilno, 1931, t. I, s. 419–420.

3Usačiovaitė E. Baltiškasis aukojimas / Nuo kulto iki simbolio. Vilnius, 2002, p. 56–80.
9

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus