Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai16 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (16 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 16

VIL­NIAUS UNI­VER­SI­TE­TO IS­TO­RI­NĖS AT­MIN­TIES MO­DE­LIAI IR PRA­EI­TIES REP­RE­ZEN­TA­CI­JOS XIX - XX AMŽIU­JE

BUM­BLAUS­KAS AL­FRE­DAS
Alfredas Bumblauskas
Profesorius, daktaras
Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto
Istorijos teorijos ir kultūros istorijos katedra
Tel. (8-5) 268 72 88

 

 

Įžanga

Vilniaus universiteto istorijos istoriografija ne kartą aptarta1 kaip kumuliatyvinis žinių gausėjimo procesas, nesvarstant metodologinių, teorinių ir ideologinių istoriografijos prielaidų bei kontekstų.

Vis dėlto tiek paradigminė Jörno Rüseno istoriografijos raidos samprata (pragmatizmas, istorizmas, istorizmo įveika) bei didžiųjų naratyvų koncepcija (nacionalizmas, komunizmas, liberalizmas), tiek iš šiuolaikinės istorijos sampratos ryškėjantys istorinės sąmonės2 ir iš jos redukuojami istorinės kultūros3, taip pat „atminties vietų“4 konceptai verčia atsigręžti į tuos fenomenus, kuriuos paprastai ignoruodavo istoriografijos raidos tyrimai – į istorinės atminties ir praeities reprezentacijos formas. Tai ne tik mokslinės monografijos ir sintezės, bet ir medaliai, paminklai, kiti monumentalūs meno kūriniai, paminklinės lentos ir atminties galerijos, išlikę ir prieinami de visu arba matomi faksimilėse ir fotografijose, dažniausiai publikuojamose „nemoksliniuose“

___

1 Žr.: Vilniaus universiteto istorija 1579–1994. Vilnius, 1994, p. 7–16.

2 Rüsen J. Lebendige Geschichte. Grundzüge einer Historik III: Formen und Fuktionen des historischen Wissens. Göttingen, 1989, S. 39–67. Jörnas Rüsenas istorinę sąmonę apibrėžia taip: „Istorinė sąmonė yra ypatingas orientavimosi esamose gyvenimo aplinkybėse būdas. Ji grąžina mus į praeitį ir primena tuos įvykius ir aplinkybes, be kurių mes nežinotume, kas iš tikrųjų vyksta. (...) Istorinė sąmonė susieja praeitį su dabartiniu laiku taip, kad esamasis laikas įgauna ateities perspektyvą“ – Rüsenas J. Pasakojamosios galios raida, mokantis istorijos. Moralinės sąmonės ontogenezės hipotezė // Istorinė sąmonė ir istorijos didaktika: Švietimo studijų sąsiuvinys / Sud. A. Poviliūnas. Vilnius, 1997, p. 31.

3 Žr.: Norkus Z. Jörno Rüseno istorinės kultūros studijų teorinės idėjos // Problemos. 2005, Nr. 67, p. 1–14. J. Rüsenas istorinę kultūrą apibūdina taip: „Istorinė kultūra yra istorinės sąmonės realizuota istorinė atmintis, kuri vykdo gyvenimo praktikos orientaciją laiko atžvilgiu, nulemdama veiklos kryptis ir jos subjektų savivoką“ – Rüsen J. Historische Orientierung. Über die Arbeit des Geschichtsbewußtseins, sich in der Zeit zurechtzufinden. Köln, 1994, p. 219.

4 Nora P. Les lieux de mémoire, T. 1. : La République. Paris, 1984; T. 2. : La Nation – Héritage, historiographie, paysages, 3 vol. Paris, 1986; T. 3 : La France – De l’archive ą l’emblčme, 3 vol. Paris, 1993 (Rusiškas sutrumpintas variantas, Франция – Память. Сaнкт Петербург, 1999.); Deutsche Erinnerungsorte / Hg. E. Franēois, H. Schulze. B. I–III. München, 2003.

5 Pavyzdžiui, Vilniaus universiteto rūmai, teksto autorė A. Mačiulytė-Kasperavičienė, sud. M. Sakalauskas, A. Stravinskas. Vilnius, 1979; Vilniaus universitetas dailėje. Vilnius, 1986.

48

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus