Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai17 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (17 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 17
formatyvesnė buvo paveldo specialistų ir ekonomikos ekspertų diskusija, kilusi po 2000 m. Margaritos Starkevičiūtės atliktos išlaidų kultūrai analizės3. Kultūros industrijos tyrimams apskritai įdomi 2003 m. konferencijos „Kūrybinės industrijos: galimybė Europoje ir Europai“, kurioje kūrybinės industrijos pristatomos kaip naujas požiūris į kultūrą – aktyvų šalies ekonominės ir socialinės plėtros komponentą, medžiaga4. Vertingas Gintauto Mažeikio straipsnis „Kultūrinių ir kūrybinių industrijų pavidalai analizuojant sociologinį Lietuvos gyventojų kultūrinių poreikių tyrimą“5, kuriame jis kritikuoja šį tyrimą, – pasigenda platesnio žvilgsnio į kultūrą, kartu ir industrijos aspekto. Žadama publikuoti ir projekto „Kūrybinės industrijos kaip regioninės plėtros galimybė“ medžiagą6 .

Tikslai. Straipsnyje siekiama apibrėžti paveldo industrijos reiškinį Lietuvoje, išsiaiškinti jo kilmę ir veikimo principus bei sritis, atsekti ryšį su istorinės sąmonės kaita, parodyti problemos spektrą ir iškelti klausimus ateities tyrimams.

Sąvokos. Teoriniai kontekstai. Šiame straipsnyje sąvoka „paveldas“ vartojama pagal šiuolaikinį jos apibrėžimą – suvokti kultūros ir gamtos paveldą plačiausiai, apimant visus įmanomus ženklus, kurie liudija žmonių veiklą ir pasiekimus slenkant laikui7. Tai objektai, jų vaizdai, kopijos, įgūdžiai, todėl tiek paveldo objektų restauravimas, tiek jų kopijų („Bajorkiemis“8) ar vizijų („Belmontas“9) statyba, pilių „atstatymas“, tiek senovės amatai, kulinarinis paveldas bei į senoviškumo vertę apeliuojančios komercinės rinkodaros šūkiai (pvz., „Vilniaus degtinė anno 1922“) laikomi paveldo (paveldonaudos) apraiškomis.

Paveldo industrija – tai istorinės kultūros dalis. Istorinės kultūros teorija išplečia istoriko tyrimų lauką iki visų istorinės sąmonės veikiamų sričių tyrimų10. Pasak Zenono Norkaus, iškalbingiausi istorinės atminties dokumentai yra ne „istorikų istorikams rašomos knygos ar straipsniai, bet viešos atminimo ceremonijos (atmintinos datos, minėjimai, šventės), toponiminė politika (kokie vardai suteikiami naujoms, o kartais – ir senoms gatvėms ar miestams), paveldosaugos ir paminklosaugos praktika (kas patenka į globotino ir saugotino paveldo sąrašą, kas ne), paminklų statymo, muziejų steigimo, jų fondų kaupimo ir eksponavimo praktika11“. Paveldo industrija selektyviai interpretuoja istorinę kultūrą. Pagrindinis šios interpretacijos tikslas – komercinė (tiesioginė arba netiesioginė) nauda.

Kaip rašė istorikas Pierre Nora12, nykstant kolektyvinei atminčiai, nyksta tradicijos, o isto-

___

 3 Starkevičiūtė M. Išlaidų kultūrai apžvalga. Vilnius, 2000 // <http:// www.osf.lt>(žiūrėta 2006 04 24), taip pat „Kultūros barai“, 2001, Nr. 1; „Muziejininkystės biuletenis“, 2001, Nr. 1.

 4 Kūrybinės industrijos: galimybė Europoje ir Europai. Vilnius, 2003.

 5 Mažeikis G. Kultūrinių ir kūrybinių industrijų pavidalai analizuojant sociologinį Lietuvos gyventojų kultūrinių poreikių tyrimą // Kultūros aktualijos. 2004, t. 6 (41); 2005, t. 1 (42); 2005, t. 2 (43).

 6 Europos kultūros programų centro tinklalapis // <http://www.durys.org/projektai.php3> (žiūrėta 2005 12 05).

 7 UNESCO apibrėžimas, publikuotas Lietuvos nacionalinės UNESCO komisijos tinklalapyje // <http://www.unesco.lt/r/paveldas/#2> (žiūrėta 2005 12 05).

 8 Restoranas „Bajorkiemis“ įsikūręs šalia automagistralės Vilnius–Kaunas. Kaip teigiama internetiniame tinklalapyje – tai naujai pastatyta Blinstrubiškio dvaro 1730 m. kopija // <http://www.berneliuuzeiga.lt/index.php?pg=12> (žiūrėta 2006 01 15).

 9 Pramogų ir poilsio centras „Belmontas“ įsikūrė Vilniuje, buvusio Pūčkorių malūno vietoje. Jo teritorija kasmet
vis plečiasi, apstatoma naujais „senoviniais“ pastatais //
< http://www.belmontas.lt> (žiūrėta 2006 01 15).

 10 Norkus Z. Jorno Ruseno istorinės kultūros studijų teorinės idėjos // Problemos. 2005, Nr. 67.

 11 Ten pat, p. 39.

 12 Istorikas, septynių tomų bendraautorių veikalo „Les lieux de mémoire“, skirto Prancūzijos istorinei kultūrai ir jos raiškos formoms analizuoti, sumanytojas ir rengėjas. Nora P. Entre mémoire et histoire. La problematique des lieux // Les lieux de memoire. La Republique. Paris: Gallimard, 1984, vol. I, p. 24.

88

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus