Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai7 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (7 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 7

Ką rado Trakuose Žilberas de Lanua, arba kas yra Trakų žydai

Šiaučiūnaitė - Verbickienė Jurgita

Lietuvos istoriografijoje tautinių mažumų (karaimų, totorių, žydų) istorijai niekada nebuvo skiriama pakankamai dėmesio. Žinant Lietuvos istorijos mokslo raidos etapus, jų kaitos darytus „perversmus“ ideologine ar istorijos sampratos ir jos naudingumo ar reikalingumo prasme (tai ir diktavo nagrinėjamų temų aktualumą), peršasi išvada, jog tautinių mažumų istorijos Lietuvoje problemos niekada nebuvo svarbios. Net ir dabar Lietuvos istorijos mokslo svarbių ir nesvarbių ar populiarių ir nepopuliarių temų skalėje tautinių mažumų problematikos pozicijos liko beveik nepakitusios. Tiesa, daugelyje darbų apie įvairius Lietuvos visuomenės, ūkio, kultūros ir kitus istorijos aspektus jau nepamirštamas Lietuvos gyventojų daugiatautiškumo faktas, tačiau, kadangi nėra naujų kompleksinių studijų šiuo klausimu ir dabar remiamasi vos ne chrestomatiniais tapusiais teiginiais, kartojamais beveik nuo XIX a. pabaigos ar XX a. pradžios, kai Rusijos istorikai bandė spręsti vadinamąjį „žydų klausimą“, o Lenkijoje bent minimaliai buvo domimasi Lietuvos totorių ir karaimų praeitimi.

Neneigiant tautinių mažumų Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje (LDK) istoriją studijavusių mokslininkų nuopelnų, galima teigti, kad šiuolaikinėje istoriografijoje jų teiginiai nėra pakankamai kritiškai vertinami. Tą patį galima pasakyti ir apie karaimų bendruomenės Trakuose istoriją: ji nagrinėta izoliuotai, kaip ypatinga, bet ne kaip sudėtinė LDK karaimų istorijos dalis. Dėl to skirtingų laikotarpių istoriografijoje atsirado nemažai painiavos vertinant karaimų teisinę padėtį ar terminiją, šaltiniuose įvardijančią karaimus. O postuluojant dėl religinių skirtumų neįmanomą karaimų ir žydų sugyvenimą viename mieste, net nesvarstoma žydų bendruomenės egzistavimo Trakuose galimybė, nors be didesnių konfliktų žydai ir karaimai gyveno ir turėjo atskirus maldos namus Lucke1, vėliau Biržuose2 ir kitur. Tad kuo gi ypatingi Trakų karaimai, dėl religinių ir kultūrinių skirtumų negalėję sugyventi viename mieste su žydais, kitaip tariant, ar skiriasi iki XVII a. vidurio Lietuvos Metrikos (LM) aktuose vartotų terminų Trakų žydas ir Lucko žydas prasmė? Istoriografijoje3, remiantis LDK laikotarpio šaltiniais, jau įrodyta, kad LM aktų terminas žydas, pridedant bendruomenės, kuriai priklauso vienas ar kitas asmuo, pavadinimą yra vienodai taikomas įvardijant tiek žydus, tiek

28

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus