Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai17 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (17 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 17

BALTŲ VIETA BARBARŲ PASAULIO TIPOLOGIJOJE

(M. Ščiukino „septynių pasaulių“ teorijos plėtotės link)

Vitkūnas Manvydas

 

Manvydas Vitkūnas

Doktorantas

Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto

Archeologijos katedra

Tel. 268 72 84

El. paštas: ruta@palsatas.lt

 

 

Mes esame barbarai – sakau tą su didele pasididžiavimo doze, – kuriems pavyko savo barbariškumą išlaikyti. Net ypač žiauriomis sąlygomis. Mes labai galinga tauta. Labai karinga. (…) Europa, susidūrusi su baltais, juos išsyk atpažino kaip barbarus. (…) Su [jais] reikėjo kovoti, ir prasidėjo eilinis civilizacijų karas. Europa stipriai gavo į kaktą, bet baltai barbarai irgi lengvai neišsisuko (…)“1 Barbarai, kaip ir krikščionys, mokėjo mirti. Lygiai kaip ir šiandienos islamo fundamentalistai. Ir jie turėjo idėjų. Barbarai – fizinio viešpatavimo, krikščionys – dvasinio.
Jų keliai negalėjo nesusitikti.

Gintaras Beresnevičius

 

 

 

 

Įvadas

Barbarais (gr. barbaroi) Senovės Graikijoje buvo laikomi svetimšaliai, nemokantys graikų kalbos ir nepažįstantys jų kultūros, Romoje – Romos imperiją puldinėjančios tautos, pirmiausia germanai, ankstyvojoje krikščionybėje – kitatikiai. Vėlesniais laikais barbarais vadinti tamsūs, žiaurūs žmonės, kultūros naikintojai3.

Šio straipsnio tikslas – aptarti baltų vietą pasaulyje, kurį antikos žmonės vadino Barbaricum – svetimų, nepažįstamų žmonių pasauliu. Ankstyvaisiais viduramžiais baltai vėl buvo vadinami barbarais, nes neišpažino krikščionybės. Vadinamosios „barbarybės“ tarpsnį savo istorijoje išgyveno visos Europos tautos4. Barbaras – diskriminuojamas asmens nusakymas; sąvoka, kurios reikšmė nuo antikos laikų nuolat kinta ir kuria paniekinamai vienas kitą vadina priešininkai. Viduramžiais ši sąvoka ypač taikyta pagonims. Kokia baltų vieta tarp barbarų ir kodėl

___

1 Beresnevičius G. Ant laiko ašmenų. Vilnius, 2002, p. 13–14.

2 Beresnevičius G. Modernybės paraštėse // Šiaurės Atėnai. 2004, vasario 17.

3 Visuotinė Lietuvių enciklopedija. T. II. Vilnius, 2002, p. 640.

4 Viduramžių žodynas. Sud. Peter Dinzelbacher. Vilnius, 20004, p. 70.

  

 

 

 

 

 

 

27

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus