Lietuviu English
Jūs esate: PagrindinisŽurnalasArchyvai4 Tomas
Meniu
Žurnalas
  Archyvai
  0 Tomas
  1 Tomas
  2 Tomas
  3 Tomas
  4 Tomas
  5 Tomas
  6 Tomas
  7 Tomas
  8 Tomas
  9 Tomas
  10 Tomas
  11 Tomas
  12 Tomas
  13 Tomas
  14 Tomas
  15 Tomas
  16 Tomas
  17 Tomas
  18 Tomas
  19 Tomas
  20 Tomas
  Redakcija
  Atmena
Specialieji leidiniai
Internetinė žurnalo versija
Kontaktai ir nuorodos
Draugai
Tinklapį kūrė
č4
Girius MERKYS
 
  Archyvai (4 Tomas)  
   
 
ISSN 1392-0448. LIETUVOS ISTORIJOS STUDIJOS. Nr. 4

pavadinti mimetine (sen. gr. "mimesis" - pamėgdžiojimas, imitacija): istoriko sąvokos ir terminija turi būti kuo ar­timesnė šaltiniuose vartojamoms sąvokoms, terminijai. Priešinga strategija yra konstruktyvizmas: istorikas gali ir turi susikurti savą konceptualią kalbą, aprašyti savo tyrimo objektus taip, kad tas aprašymas gal net būtų nesu­prantamas jo tyrimų objektams, jeigu jie prisikeltų iš numirusių ir galėtų paskaityti istoriko veikalą.

Nuosekliai besilaikantis "mimetinės"strategijos, istorikas galėtų net suabejoti, ar kada nors kur nors feoda­lizmas egzistavo - argi kas nors kada nors manė, kad gyvena feodalinėje visuomenėje ar yra feodalas? Kita vertus, nuoseklus konstruktyvistas galėtų teigti, kad jo sukonstruotos feodalizmo teorijos dėsniai galioja netgi nežemiškų civilizacijų istorijoje. Iš tikrųjų A. ir B. Strugackių fantastiniame romane "Sunku būti dievu" pasakojama apie se­niai jau komunistinės Žemės žvalgo (kartu Feodalizmo teorijos mokslinio tyrimo instituto bendradarbio) Antono (slapyvardis Rumata) nuotykius Arkanare - feodalinėje šalyje tolimoje planetoje kaimyninėje galaktikoje. Praktiškai dirbantys istorikai paprastai nebūna nei nuoseklūs mimetistai, nei nuoseklūs konstruktyvistai. Ir vis dėl­to jų vartojamos feodalizmo sąvokos būna arba arčiau "mimetinio" (mimentiškesnės negu konstruktyvios), arba arčiau konstruktyvaus poliaus (konstruktyvesnės negu mimetiškos). Mimetizmas būdingesnis feodalizmo, kaip tam tikro politinės-teisinės sferos, reiškinio sampratai, kuri nusistovėjo Vokietijoje istorijos moksle XIX amžiuje. Jos pagrindiniai atstovai - C. L. von Halleris, O. von Gierke, G. von Belowas, H. Mitteisas, O. Brunneris. Jų dar­buose feodalizmo sąvoka apibrėžiama politiniais ir teisiniais terminais - "senjoras", "vasalas", "lenas" ir t. t., ku­riuos vartojo ir tie žmonės, kurių santykiai nusakomi "feodalizmo" terminu. Šiuo požiūriu feodalizmas - tai tam tikras "istorinis individas", politinė teisinė sistema, egzistavusi Vakarų Europoje viduramžiais. Konstruktyviosios tendencijos ryškiausios marksistinėje feodalizmo, kaip tam tikro gamybos būdo, tam tikros ekonominės struktū­ros, glūdinčios po politiniu-teisiniu anstatu, sampratoje. Šiuo atveju feodalizmo sąvoką siekiama apibrėžti ekono­miniais terminais ("pridėtinis produktas", "renta" ir pan.), kurie tiesiogiai neatspindi konceptualių schemų, per kurias savo santykius įsisąmonino patys "pridėtinio produkto" gamintojai bei pasisavintojai. Tiesa, tyrimų prakti­koje taip griežtai atskirti "ekonominę esmę" nuo "teisinio apvalkalo" nepavyksta, ir skirtumas tarp marksistiškai ir nemarksistiškai orientuotų feodalizmo tyrinėtojų realiai daugiau pasireiškia tuo, kad pirmu atveju daugiau ak­centuojami, iškeliami santykiai tarp "valstiečių" ir "ponų", o
45

‹‹ Rodyti atgal
puslapių
Rodyti toliau ››

 
   
   
2005 - 2006 © c4 dizainas ir programavimas giriaus