Donatas Brandišauskas Doktorantas Aberdino universiteto (Škotija) Socialinės antropologijos departamentas El. paštas: d.brandisauskas@abdn.ac.uk
Įvadas
Nors pati korupcijos praktika yra būdinga dar archajinėms valstybėms, tik dabar jai imama suteikti globalią reikšmę. Šiandien tarptautinių organizacijų skelbiama antikorupcija tampa bene vienu iš pagrindinių Vakarų pasaulio moralinių ir ideologinių konceptų1. Kartu tarptautinių organizacijų tyrimai byloja, jog korupcija Lietuvoje yra suvokiama kaip ypač paplitęs reiškinys2. Šie bendri pasauliniai procesai kartu su Europos Sąjungos institucijų inicijuotomis reformomis sąlygojo didėjantį ir Lietuvos politinių bei nevyriausybinių organizacijų, taip pat masinių informacijos priemonių susirūpinimą korupcija. Valstybė skatinama skirti šiam reiškiniui ypatingą dėmesį – steigti naujas institucijas, priimti įstatymus, organizuoti konferencijas bei kurti pilietines antikorupcines iniciatyvas. Išties antikorupcija Lietuvoje šiandien tapo savitu diskursų pasauliu, turinčiu jam vienam būdingų atributų, teorijų bei ritualų ir „gerųjų“ bei „blogųjų“ veikėjų. Šiame kontekste Lietuvos masinėse informacijos priemonėse ir kasdienėse kalbose korupcija prilygsta Evans-Pritchard aprašytam raganavimui tarp azandžių3.
Nepaisant dažno korupcijos sampratų kismo bei diskusijų, ką reiškia šis terminas, akivaizdu, jog korupcija yra sudedamoji socialinė praktika, priklausanti nuo socialinio konteksto ir kultūrinės terpės. Daugelis mokslininkų sutaria, jog šiandienos korupcijos paplitimą Rytų Europoje galima sieti su sovietmečio palikimu. O sovietologų darbai rodo, kad sovietmečiu žodis „korupcija“ buvo išstumtas ne tik iš visuomeninio, bet ir kasdienio vartojimo, o
___
1 Sampson S. Transparency or Conspireancy: Anti Corruptionism and Global. EASA Conference. Copenhagen, 2002 (pranešimas konferencijoje).
2 Korupcijos suvokimo tyrimų duomenys kasmet skelbiami Transparency International organizacijos tinklalapyje: www.transparency.org
3 Evans-Pritchard E. E. Witchcraft, Oracles and Magic Among the Azande. Oxford, 1976. |